آرمگاه پيرحسن
ياشاسين شاهين دژ
سه شنبه 30 خرداد 1391برچسب:, :: 8:57 :: نويسنده : علي
 
 

آرامگاه پیرحسن

 
مقبره پیرحسن.
 
مقبره خواهر پیرحسن.

«اسکی - آسلی یا اصلی، کند» نام یکی از اراضی کشاورزی محله قراملک تبریز می‌باشد که در چند کیلومتری محله قراملک، کنار کنارگذر غرب تبریز واقع شده است. اصلی کند نام یکی از روستاهای خیلی قدیمی تبریز کنار آجی چای (تلخه رود) بود که بر اثر زلزله در گذشته ویران گشته است. و اهالی اجداد خود را منتسب به این روستای قدیمی میدانند.در حال حاضر زمین این روستا در داخل اراضی قراملک میباشد و تنها نامی از این روستای بسیار قدیمی بهمراه مقبره یاجی قارداش بجا مانده است. همچنین در نزدیکی این مقبره ها قبرستانی بسیار قدیمی نیز وجود داشته که اهالی آنرا از پدران خود شنیده اند که در حال حاضر از بین رفته است. همانطور که ذکر شد در داخل این اراضی دو چارداق (آلاچیق‌های منحصر بفرد مزارع قراملک) مقدس وجود دارد که در داخل یکی از این اصلی و کرم (معشوقه‌های مشهور دنیای ترک ) میدانند؛ چرا که قراملک از دیرباز به سرزمین و خاستگاه اصلی، اصلی و کرم معروف است وحتی باغ منتسب به «قاراملیک» پدر اصلی با نام «» که کرم در این باغ عاشق اصلی شد، در این محله هنوز پابرجا است.

ازمشخصه‌های عجیب این مقبره‌ها به گفته اهالی پنجشنبه شب‌ها از طرف کوه عون بن علی (ائینالی) واقع در مشرق شهر روی مقبره خواهر

در کنار این مقبره‌ها سنگ بزرگی هم موجود یوده که هر چه قدر سنگ را دور میساختند باز بین این دو مقبره قرار میگرفت اما به گفته اهالی این سنگ به همراه سنگ‌های قبر دو معشوقه هر دو در اوایل انقلاب دزدیده شده است .

قاراملیک پدر اصلی از بودن این دو کنار هم ناراضی است و هنوز هم که هنوز است مانع کنار هم بودن این دو معشوقه میشود علاوه بر این احداث کنارگذر غرب تبریز که باعث جدایی این دو معشوقه از همدیگر شده است را اهالی فلکلور شناس و اسطوره شناس قراملکی این چنین تفسیر میکنند: "جدا افتادن این دو معشوقه از همدیگر آنهم توسط آسفالت سیاه(قره لیق) همان قاراملیک میباشد که اگر تا دیروز با خارسیاه و یا سنگ سیاه بین دو گل بوده است امروز در شکل دیگر که آسفالت سیاه میباشد مانع وصال این دو معشوقه شده است.

با این حال این مقبره‌ها منتسب به امامزاده‌ها یا اولیا الله و یا آسلی و کرم باشد نزد مردم منطقه مقدس شمرده شده و دارای احترام خاصی میباشد!



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان