آستارا
ياشاسين شاهين دژ
چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:, :: 8:40 :: نويسنده : علي
 
 
 

شهرستان آستارا (جمهوری آذربایجان)

 / 38.500; 48.667

آستارا
Astara
—  شهرستان  —
نقشه جمهوری آذربایجان و شهرستان آستارا
کشور Flag of Azerbaijan.svg جمهوری آذربایجان
لنکران-آستارا
فرمانداری
 • - طالع قراشوف
مساحت
 • جمعاً ۶۱۶٫۴ km۲ (۲۳۸٫۰ sq mi)
جمعیت
 • کل ۸۹٬۴۸۶
کد پستی AZ۰۷۰۰
پیش‌شماره تلفن ۱۹۵
۰۷

آستارا شهرستانی در جنوب شرقی جمهوری آذربایجان است با مرکزی به همین نام. کلمه آستارا در واقع از عبارت تالشی آسته‌رو، هوسته روو به معنی آهسته‌رو است.

موقعیت جغرافیایی

آستارا شهری بندری و خوش منظر در کنار دریای خزر و در مرز با ایران است. در آن سوی مرز، شهر آستارای استان گیلان در ایران قرار دارد. رود آستارا چای بخش ایران و جمهوری آذربایجان را از هم جدا می‌کند. هنگامی که از شمال و از سمت لنکران به بخش آستارا نزدیک می‌شوید، سماوری بزرگ در کنار جاده قرار دارد. شهر آستارا بین دریا و کوه‌های توالش قرار گرفته و ساحل شنی دارد. کشتزارهای برنج در این ناحیه خودنمایی می‌کنند.

جدایی از ایران

آستارا تا سال (۱۸۱۳) بخشی از ایران بود و در آن سال برپایه عهدنامه ترکمن‌چای از خاک ایران جدا گشت. در سال ۱۲۲۸ق. آستارا به موجب عهدنامه گلستان که میان دولت ایران و روسیه منعقد شد به دو قسمت تقسیم گردید و با تعیین رودخانه به عنوان خط مرزی، مناطق وسیع شمالی این رودخانه به دولت روسیه واگذار گردید و با این ترتیب قسمتی از این شهر که شهر قدیمی آستارا و مسکونی بوده متعلق به ایران گردیده و دشت‌های شمالی که تقریباً غیر مسکونی ولی از نظر کشاورزی بسیار با ارزش بود در اختیار آن دولت قرار گرفت.

اقتصاد

آستارا مرکز مهم ترابری و گمرکی بین ایران و جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود. همچنین خط لوله گازرسانی ایران که از گچساران می‌آید، از آستارا وارد خاک جمهوری آذربایجان می‌شود.

مردم

اکثر مردم آستارا تالش هستند و به زبان تالشی و آذری سخن می‌گویند. مردم آستارا مسلمان‌اند و مذهب آنها شیعه است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان