رود كورا
ياشاسين شاهين دژ
شنبه 3 تير 1391برچسب:, :: 10:0 :: نويسنده : علي
 
 

کورا

 
 
رود کورا.

کورا یا کُر (به ترکی آذربایجانی: «کور» و به ترکی استانبولی: «کورا») نام رودی است که از شرق ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از کشورهای گرجستان و جمهوری آذربایجان از میان رشته کوه‌های قفقاز عبور کرده وبه رود ارس پیوسته و در منطقه تالش گشتاسبی به دریای خزر می‌ریزد. طول رود کورا ۱۳۶۴ کیلومتر است. قبلاً تا تفلیس قابل کشتیرانی بوده ولی اکنون به سبب سدها و نیروگاه‌هایی که بر روی این رود ساخته شده‌است قابل کشتیرانی نیست. نام این رود از نام کوروش بزرگ هخامنشی گرفته شده‌است.

رودخانه کورا بزرگترین رودخانه قفقاز است. درازی این رودخانه ۱۵۵۱ کیلومتر است که‏ ۹۰۰ کیلومتر آن در زمین‌های جمهوری آذربایجان جریان‏ دارد.

این رودخانه از دامنه‌های شمالی‏ آب‏‌پخشان کوه‌های چالدران و از ارتفاعات‏ ۲۷۴۱ متری آن سرچشمه می‏گیرد. مساحت‏ حوضه آبریز کر ۱۸۸ هزار کیلومتر مربع‏ است.

کر در آذربایجان

رود کر و رود ارس دو رود مهم جمهوری آذربایجان هستند. رود کورا پس از عبور از کوه‌های قفقاز جلگه‌های دوه‌چی و لنکران را آبیاری می‌کند. حوزه آبریز آن ۸۶٬۰۰۰ کیلومتر مربع است. رود کورا که در جمهوری آذربایجان به رود «کور» شهرت دارد پس از پیوستن به ارس، همان نام «کور» را دارد چون نسبت به ارس آب بیشتری دارد.

رودخانه کورا در زندگی اقتصادی و در شکل‏‌گیری الگوهای زندگی مردم اران نقش بسیار اساسی را ایفا کرده‌است.

 
رود کورا.
 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان