محسن كوچه باغي
ياشاسين شاهين دژ
سه شنبه 13 تير 1391برچسب:, :: 9:50 :: نويسنده : علي
 
 

محسن کوچه‌باغی تبریزی

IMG 0138.JPG
شناسنامه
نام کامل محسن کوچه‌باغی تبریزی
لقب آیت‌الله‌العظمی
تاریخ تولد ۱۸ دی ۱۳۰۲ خورشیدی
زادگاه تبریز، ایران
محل تحصیل نجف
محل زندگی تبریز
تاریخ وفات ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ خ
محل وفات تبریز
مدفن وادی رحمت تبریز
اطلاعات علمی
اساتید آیت الله خویی،
سید محسن حکیم،
سید حسین بروجردی
شاگردان حجت‌الاسلام دکتر محمد عبدالله زاده
تالیفات اجوبة الاستفتائات،
حاشیه بر عروه
 

محسن کوچه‌باغی تبریزی، (۱۳۰۲ - ۱۳۹۰ خورشیدی) در شهر تبریز زاده شد. وی از علمای تبریز و مراجع بنام منطقه آذربایجان بود. پدر او آیت‌الله میرزا عباسعلی کوچه‌باغی از روحانی‌های صاحب‌نام آن زمان در تبریز بود.

تحصیلات

دروس ابتدایی را تا ششم آن زمان در که بعدها به انوری تغییر نام داد به اتمام رسانید، و طی مراحلی تا دیپلم تحصیلاتش را ادامه داد. از ۱۱ سالگی دروس حوزوی را در مدرسه جامع تبریز تحصیل نمود.

میرزا محسن کوچه‌باغی دروس مقدماتی پایه حوزوی را در ابتدا از پدر خود و به ترتیب از میرزا باقر واعظ ویجویه‌ای،‌ شیخ علی اکبر نحوی و دیگر دروس مقدماتی مانند شرح لمعه، مغنی و شرایع را از شیخ حسین شنب غازانی، حاج سید علی مولانا، حاج حجت ایروانی به پایان برد. و دروس سطح حوزوی را که شامل رسائل، مکاسب و کفایه است را نزد به پایان رساند. همچنین سفرهایی نیز به قم داشت و در درس و بحث و سید حسین بروجردی شرکت کرد.

وی دروس خارج یا عالی حوزوی را نیز تا حدودی در تبریز و قم تلمذ نمود و برای تکمیل آن راهی حوزه علمیه نجف شد و مدت ۱۰ سال در جلسات فقهی و اصولی مراجعی ‌‌چون خویی، سید محسن حکیم، سید عبدالهادی شیرازی، و‌ کاشف الغطاء شرکت نمود. و در دروس خارج در کربلا نیز شرکت می‌کرد. وی از همه اساتید مذکور در عراق اجازه اجتهاد کسب نمود و در سال ۱۳۸۲ قمری به ایران برگشت.

تدریس

وی همزمان تحصیل به تدریس نیز می پرداخت و تا کفایه را در تبریز تدریس می‌‌نمود و همزمان با ورود به نجف پس از مدتی شروع به تدریس بطور محدود نمود و سپس به تدریس دروس خارج و گاهی نیز مکاسب نمود و همان روال تدریس را نیز در ایران ادامه داد و شاگردان زیادی داشت. سری چاپی کتاب مکاسب آیت‌الله شهیدی حاصل تدریس وی اکنون از کتب درسی حوزه علمیه است.

درگذشت

میرزا محسن کوچه باغی، شامگاه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ در سن هشتادوهفت سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت. وی در قطعه صدیقین وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شده است.

تالیفات

  • ۱. ادعیه اعمال حج
  • ۲. ادعیه نماز شب
  • ۳. سری چاپی کتاب مکاسب آیت‌الله شهیدی
  • ۴. بصائر الدرجات صفار با تجدید طبع
  • ۵. اعمال حج و مدینه
  • ۶.دعای شفیع المذنبین
  • ۷. اجوبة الاستفتائات جلد (۱)(مصحح دکتر عبدالله زاده)
  • ۸. حاشیه بر عروه(مصحح دکترعبدالله زاده)
  • ۹. البرهان علی وجود صاحب الزمان...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان