قولنجی
ياشاسين شاهين دژ
شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, :: 11:9 :: نويسنده : علي
 
 

قولنجی

اطلاعات کلی
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان آذربایجان غربی
شهرستان ارومیه
بخش بخش انزل
دهستان انزل جنوبی
نام محلی قولونجو
مردم
جمعیت ۴۹۵۵نفر
اطلاعات روستایی
دهیار  
پیش‌شمارهٔ تلفن  

قولنجی(قولونجو)، روستایی است از توابع بخش انزل و در شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی ایران.

جمعیت

این روستا در دهستان انزل جنوبی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۹۵۵ نفر (۱۲۲۴ خانوار) بوده‌است.

قولنجی پرجمعیت‌ترین روستای بخش انزل است. جمعیت این روستا حدود دو برابر جمعیت شهر قوشچی (قوشچو) می‌باشد.(جمعیت قوشچی بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۹۴۳ نفر است.)

محل درآمد مردم این دهستان (قولنجی) بیش تر از راه کشاورزی، رانندگی و کارهای ساختمانی است و از حیث کثرت کامیون و ماشین‌های سنگین نیز مشهور است .

در سالهای ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹ قولنجی مقر سربازان عثمانی بود. رمان تاریخی «راز گل نسترن» نوشته خانم حوریه رحیمی قولنجی قسمتی از این تاریخ را به تصویر کشیده‌است. قولنجی در همان سالها از طرف شیعیان افراطی مانند کاظم خان قوشچی و نیز کردهای افراطی مانند عمرخان نیز مورد حمله قرار گرفته‌است.

از مشاهیر قولنجی می‌توان به نامهایی همچون حاج قیلینج خان ، محمد علی بوزقورت(۱۹۴۸-۱۸۸۶)مشهور به«غازی بوزقورت»(Gazi Bozkurt) که مزارش در استان هکاری ترکیه است و دده کاتیب (۱۳۰۴-۱۳۸۷) عالم و شاعر مشهور آذربایجان اشاره کرد که از شعرای بزرگ تاریخ آذربایجان به شمار می روند .

در قولنجی زیارتگاهی وجود دارد که آن را مزار یکی از اصحاب پیامبر اسلام بنام «عبدالله بن حسان خزرجی انصاری مدنی» معروف به «ابوالقاسم» می‌دانند. مردم به او «شاه ابوالقاسم» می‌گویند.

منابع

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان