هوشنگ شهبازی
ياشاسين شاهين دژ
یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 13:24 :: نويسنده : علي
 
 

هوشنگ شهبازی

کاپیتان هوشنگ شهبازی
زادروز ۱۳ خرداد ۱۳۳۵
میانه، آذربایجان شرقی
محل زندگی ایران
ملیت ایرانی پرچم ایران
پیشه خلبان و مهندس پرواز
مذهب اسلام
همسر سهیلا سلحشوری
فرزندان آرزو، امید و آذین
وبگاه
وب‌گاه شخصی

هوشنگ شهبازی (زادهٔ ۱۳ خرداد ۱۳۳۵، میانه) خلبان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) است که در سانحهٔ هوایی ۲۶ مهرماه ۱۳۹۰، در پرواز شماره ۷۴۳ مسکو - تهران هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ را بدون چرخ دماغه، در فرودگاه مهرآباد به سلامت بر زمین نشاند.

زندگی

هوشنگ شهبازی روز سیزدهم خردادماه ۱۳۳۵ در شهرستان میانه از توابع آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود. پدرش معلم بود. تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش به پایان برد و به دنبال بازنشستگی پدر به تهران آمد و پس از اخذ دیپلم فنی ودیپلم ریاضی، وارد دانشکده هواپیمایی ایران شد. او مدت ۷ سال کارشناس صلاحیت پرواز سازمان هواپیمائی کشوری و ۱۱ سال مهندس پرواز ایرباس ۳۰۰ و بوئینگ ۷۲۷ بود و پس از شرکت در دوره خلبانی، کمک خلبان هواپیمای ۷۲۷ و ایرباس ۳۰۰، ۷۰۷ و ۷۴۴ گردید و بعد از ارتقاء به مرتبه خلبانی، کاپیتان پرواز بوئینگ ۷۲۷ شد. وی متأهل و دارای ۳ فرزند است.

پرواز شماره ۷۴۳ ایران‌ایر

روز سه شنبه ۲۶ مهرماه ۱۳۹۰، هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ طی پرواز شماره ۷۴۳ مسکو - تهران در خط هواپیمایی ایران ایر با هدایت کاپیتان هوشنگ شهبازی، در فاصله ۱۵ مایلی فرودگاه بین المللی امام خمینی، دچار نقص در باز شدن چرخ دماغهٔ هواپیما شد. این پرواز در نهایت به سمت فرودگاه مهرآباد تغییر مسیر داد و علیرغم کمبود امکانات مورد نیاز خلبان، با همکاری کادر پرواز و به واسطهٔ مهارت و درایت خلبان شهبازی، بوئینگ ۷۲۷ چهل ساله، با ۹۷ مسافر و ۱۹ خدمه پرواز و بدون چرخ دماغه، به طرزی اعجاب آور در فرودگاه مهرآباد به سلامت به زمین نشست.

 

کمپین جهانی در محکومیت تحریم صنعت هواپیمایی ایران

کاپیتان شهبازی بعد از سانحهٔ فرود هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۲۷، تصمیم گرفت یک بیانیه و کمپین جهانی به نشانهٔ اعتراض و برای اعلام مخالفت در برابر تحریم‌های صنعت هواپیمایی ایران راه‌اندازی کند. وی در این راستا یک کمپین در سایت شخصی خود فعال کرد که با استقبال بیش از ۱۱۰ هزار امضاء از سوی مردم مواجه شد.

متن بیانیه

«به نام ایزد منان. ضمن عرض سلام و درود به شما انسان‌دوستان وسازمان‌های حقوق بشر در سراسر جهان و هموطنان ایرانی سرفراز در داخل و خارج از ایران، خصوصاً کلیهٔ دوستاران، علاقه‌مندان و همراهان عزیزم در حمـایــت از تقاضـای اینـجانب، در جـهت لغو تحریم فـروش هواپیماهای مسافربری غیرنظامی و قطعات آن، ضمن مـحکوم کردن تمـام بیانـیه‌ها ودستورات صادره از طرف مراجع و مقامات سیاسی در هر نقطه از جهان، دعـوت می‌نمایم با امضاء، تأیید و حمایت از این درخواست، کلیهٔ تحریم‌های موجـود در فـروش هواپیماهای مسافـربری و قطـعات آن را محکوم نمایید. چه بسیار هواپیماهای مسافربری، که دراثر فرسودگی و کـمبود قطـعات ضـروری در پـهـنهٔ آسمانها دچار نقص فنی شدند؛ و چه بسیار انسان‌های بی‌گناه و به دور از سیاست، که جان باختند؛ و چه بسیار خانواده‌هایی که ناخواسته قربانی این بازی سیاست جهانی شوم شدند؛ و چه بسیارایرانیانی که هنوز هم داغدار این حوادث ناگوارند! به امید روزهای شیرینی که پایان روزهای تلخ باشد. بدین‌وسـیله صمـیـمانه و خاضـعانه، از تمـام مردم دنیا خواستارم مـرا در راسـتای لـغو این تـحریم ناجوانمردانه در مورد هواپیمـاهای مسـافربری یاری دهند که خــدای مهربان همواره حافظ و پشتیبان حق طلبان است. مباد آن‌روز که چشم دنیا به روی انسانیت بسته بماند؛ مباد آن‌روز که سیاست جان ستاند؛ مباد آن‌روز که لشکر سواره بر مردم پیاده بتازد! باشد که با لـغـو ایـن تحریم ناجوانمردانه، بر لبان کودکان معصوم و منتظر، پدر و یا مادران نگران، لبخندی بشکفد. با احترام و ارادت؛ خلبان هوشنگ شهبازی».


منابع



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان