کوه آرارات
ياشاسين شاهين دژ
چهار شنبه 29 شهريور 1391برچسب:, :: 10:4 :: نويسنده : علي
 
 

کوه آرارات

 

کوه آرارات
Ararat PIA03399 modest.jpg
آرارات بزگ (وسط) و آرارات کوچک (چپ)
(عکس از ماهواره لَندسَت، ناسا)
جغرافیا
ارتفاع ۵۱۳۷ متر
مکان استان ایگدیر , Flag of Turkey.svg ترکیه
رشته‌کوه ارمنستان کوهستانی
ارتفاع نسبی ۳۶۱۱ متر
زمین‌شناسی
آخرین فوران ۱۸۴۰
کوهنوردی
نخستین صعود ۱۸۲۹

کوه آرارات (به ترکی: Ağrı Dağı، به ارمنی: Արարատ، به کردی: Çiyayê Ararat و یا Çiyayê Agirî) کوهی است واقع در شمال شرقی کشور ترکیه (استان آغری) در مرز ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان.

آرارات مردم و حزب‌های کردی را در خود جای داده و دارای دو قلهٔ آتشفشانی آرارات بزرگ (۵۱۵۶ متر) و آرارات کوچک (۳۹۵۲ متر) است.[۱]

مخروط کوچتر این کوهستان، معروف به آرارات کوچک یا ماسیس ۳٬۸۹۶ متر بلندا دارد و در جنوب شرقی قله اصلی واقع شده‌است. فلات میان دو قله پوشیده از گدازه‌ها و سنگ‌ها آتشفشانی است.

در کتاب آفرینش در عهد عتیق از آرارات به عنوان محل به خاک نشستن کشتی نوح پس از طوفان ذکر شده‌است. از دیگر نام‌های این کوه «کوه جودی» است که در قرآن ذکر شده‌است.

در ژوئیه ۱۸۴۰ زمین‌لرزه بزرگی در پیرامون دره آخوری در دامنه شمال شرقی آرارات رخ داد.

هیچ انفجاری در قلهٔ این آتشفشان‌ها گزارش نشده ولی احتمال اینکه در خلال ده‌هزار سال گذشته انفجاری بر روی آن رخ داده باشد زیاد است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان