حسين بوزالقانلي و علي نظمي
ياشاسين شاهين دژ
دو شنبه 17 مهر 1391برچسب:, :: 10:25 :: نويسنده : علي
 
 

حسین بوزالقانلی

حسین مشهدی جعفرقولو اوغلو قولی‌یئف بوزالقانلی (۱۲۳۸ - ۲۲ آبان ۱۳۲۰) از استادان بنام شعر تجنیس است . او متولد روستای بوزالقانلی در جنوب شهر تووز در جمهوری آذربایجان است. از ۱۲ سالگی نوشتن شعر را آغاز کرد و در ۱۶ سالگی به تنهایی مجالس عاشقی را اداره می‌کرد.

اشعار چاپ شده

  • کوراوغلو - ۱۹۳۶
  • دمیرچی اوغلو - ۱۹۳۷
  • کوراوغلونون ووروشماسی - ۱۹۳۷
  • باغداد سفری - ۱۹۳۷

منابع

  1.  صدیقی، امین. «صدای ساز تو ابری شد و به گریه نشست (پژوهشی در ادبیات عاشیقی آذربایجان)». فصلنامه شعر، ش. ۲۱ (پاییز ۱۳۷۶): ۷۴-۸۳.
  2.  قولی‌یئف، فخرالدین. «عاشیق حوٍسئین بوْزالقانلی». وارلیق، ش. ۱۳۶ (بهار ۱۳۸۴): ۴۷.                  

 

 
 

 علی نظمی

علی نظمی (به ترکی آذربایجانی: Əli Nəzmi) (۱۸۷۸ - ۱ ژانویه ۱۹۴۶، باکو) که با نام مستعار علی محمدزاده نیز شناخته‌می‌شود، شاعر آذربایجانی بود.

او در سال ۱۸۷۸ در روستای سارو در نزدیکی شهر گنجه به دنیا آمد. در سال ۱۹۱۶ به گنجه رفت و به تدریس مشغول شد. او از سال ۱۹۲۴ در روزنامه‌ی «گنجه نو» به فعالیت پرداخت و پس از تعطیلی آن به باکو رفته و با نشریات مختلف از جمله «ملا نصرالدین» همکاری کرد.

منابع

 میرجلال پاشایئو. «علی نظمی». آذربایجاندا ادبی مکتب‌لر. ترجمهٔ رضا جلیلی‌نیا، رعنا فرامرزی. چاپ اول. نوید اسلام، ۱۳۸۸. ۱۹۹. شابک ‎۹۷۸-۹۶۴-۱۷۶-۰۳۶-۸.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان