داريوش كاردان
ياشاسين شاهين دژ
چهار شنبه 24 آبان 1391برچسب:, :: 13:16 :: نويسنده : علي
 
 

داریوش کاردان

داریوش کاردان (زاده ۱۳۳۵ ابهر) مجری، گوینده، دوبلر، کارگردان، بازیگر و طنزپرداز در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

داریوش کاردان دیپلم ریاضی و لیسانس کامپیوتر دارد و کار در رادیو تلویزیون را درست پس از پیروزی انقلاب با

او از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ افسر وظیفه بود و به جبهه رفت در آنجا فرمانده دسته تانک بود و در عملیات فتح المبین، شکست محاصرهٔ آبادان و آزادی خرمشهر شرکت کرد. پس از بازگشت، بیشتر با تلویزیون و در شبکه ۲ همکاری داشت.

او در اغلب کارهایی نظیر دوبلاژ و نویسندگی و کارگردانی فعالیت داشته‌است. از سال ۱۳۶۸ به مدت ۵ سال را به صورت زنده در رادیو اجرا کرد که شخصیت رادیویی "استاد خرناس" هم در این برنامه متولد شد.شاعری که بهلول وار منتقد دوران خودش بود. برنامه تلویزیونی از کارهای او و خسروی بود. درهیمن سال نویسندگی و سردبیری نشریه "زائر" ویزه حجاج را نیز بر عهده داشت. همینطور و برنامه که از سال ۷۴، صبح‌های ۵ شنبه از رادیو تهران پخش می‌شد، از دیگر کارهای اوست. داریوش کاردان در هم یک شیفت برنامه داشت. "بخش صورتی" رادیو پیام که مشکلات رانندگی و ... را بیان می‌کرد از ابتکارات او در برنامه رادیو پیام بود.


نویسندگی در روزنامه جام جم از آغاز انتشار - نویسندگی در صفحات" نیشخند" مجله همشهری دوبله ( دیدنیها- جنگجویان کوهستان-دوقلوهای افسانه‌ای، این خانه دور است، جنگ سرد، آتیه) گارگردانی و مجری گری و نویسندگی و بازیگری در جنگ " نوروز ۷۵" ( اجرای اخبار عربی و ...) گارگردانی و مجری گری و نویسندگی و بازیگری در جنگ " نوروز ۷۶" در سال ۷۷، اجرا و نویسندگی و بازیگری در برنامه طنز " عصرانه" را از سر گرفت که عصر ۵ شنبه‌ها از رادیو تهران و بعدها رادیو ایران پخش می‌شد در سال ۸۱ اجرا و نویسندگی و بازیگری در برنامه طنز " آدینه " را به عهده داشت که صبح‌های جمعه به مدت دو سال از رادیو ایران پخش شد.

مجری مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود و در سال۸۶، نویسنده ستون " خرّ و پُف" روزنامه تهران امروز و ستون "عصرانه" روزنامه همشهری چاپ سوم (شنبه و سه شنبه)بود.همچنین در چند برنامه "گفت و گو" که روزهای سه شنبه از رادیو گفت و گو پخش می‌شد، کار اجرا را به عهده داشت.

در سال ۸۸ بود که پس از مدتها دوری از رادیو، بار دیگر برنامه عصرانه را آغاز کرد.نویسندگی و سردبیری و بازیگری و اجرای برنامه "عصرانه" عصرهای ۵ شنبه در رادیو ایران را از سر گرفت. بازی جدی خود را از یکی از مجموعه تاترهای طنز چخوف( شبکه ۴) آغاز کرد– برنامه مناسبتی" ماه من سلام" ( ویژه ماه رمضان)را به همراه امیرحسین مدرس اجرا کرد. در سال ۸۸ اجرای برنامه ۱۰ در۲۰( ویژه انتخابات) را به عهده داشت در همین سال، در سریال تلویزیونی "نردبام آسمان" به کارگردانی محمدحسین لطیفی در نقش مسعود طبیب-پدر غیاث الدین جمشید کاشانی- ظاهر شد و پس از آن، در نقش میرزا اقاخان نوری در سریال "سالهای مشروطه" به کارگردانی محمدرضا ورزی بازی کرد.

حضور به عنوان کارشناس در برنامه هزار راه نرفته اجرای برنامه اقتصادی هامار بازی در سریال "کلاه پهلوی" به کارگردانی ضساءالدین درّی در نقش جوانشیر - که پس از پایان مجموعه "مختارنامه" از شبکه اول پخش خواهد شد اجرای شب شعر طنز شکرخند به همراه رضا رفیع و امیرحسین مدرس- اجرای جشنواره طنز ۱۸ کلمه‌ای رادیو جوان

منابع

مجله طنز و کاریکاتور، گفتگوی طنز با داریوش کاردان، مجری برنامه ۳۹ و کارگردان نوروز ۷۲، مرداد ۱۳۷۴



نظرات شما عزیزان:


درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان