شرفخانه
ياشاسين شاهين دژ
سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, :: 8:10 :: نويسنده : علي
 
 
 

شرفخانه

 
Red pog.svg
شرفخانه
Iran location map.svg
 
شرق‌″۵۸ ′۲۸ °۴۵ شمال‌″۴۱ ′۱۰°۴۵٫۴۸۲۸شرق°۳۸٫۱۷۸۱شمال/ ۴۵٫۴۸۲۸;۳۸٫۱۷
اطلاعات کلی
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان آذربایجان شرقی
شهرستان شبستر
بخش مرکزی
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۱۳۰۴ متر

بندر شَرَفخانه یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان شَبِستَر قرار دارد.

ویژگی‌های جغرافیایی

این بندر در جوار دریاچه ارومیه و واقع است و از نظر آب‌وهوا تحت تأثیر این ارتفاعات آّب هوای آن نسبت به اطراف به دلیل رطوبت حاصل از تبخیر دریا معتدل تر می‌باشد.واز نظر کشاورزی نیز حائز اهمیت است. این بندر با روستاهای تابعه در حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت دارد.

امکانات

این بندر دارای ایستگاه راه آهن و همچنین اسکله برای رفت و آمد کشتی‌ها (نه چندان بزرگ) می‌باشد. همچنین در این بندر هتل به نسبت بزرگی وجود دارد که از امکانات رفاهی نسبتاً خوبی برخوردارست. البته تمامی این اطلاعات مربوط به قبل از خشک شدن دریاچه ارومیه است . در حال حاضر اسکله و پلاژ ها و هتل به دلیل خشکی آب دریا مورد استفاده ای ندارند.

در قدیم

فرهنگ جغرافیایی ایران جلد ۴ در مورد شرفخانه می‌نویسد: شرفخانه قصبه مرکز دهستان شرفخانه بخش شبستر شهرستان تبریز واقع در ۱۸ کیلومتری باختری بخش است. سکنه آن ۱۴۳۶ تن و آب آن از چشمه و رودخانه‌های محلی تامین می‌شود. محصول عمده آنجا غلات و حبوب و بادام و زردآلو، آلبالو، گیلاس، گلابی، آلوچه و سیب است. این قصبه در ساحل خاوری دریاچه رضائیه واقع و دارای اسکله برای راه آهن و کشتی‌رانی و مدرسه و شعبه پست و تلگراف و ژاندارمری، مرکز بهداشت و ایستگاه هواشناسی می‌باشد.این شهر در سالهای حمله ارتش روسیه به ایران محل ذخیره غلات ارتش روس بوده است.

منبع

اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳خ.



نظرات شما عزیزان:


درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان