تسوج
ياشاسين شاهين دژ
سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, :: 8:16 :: نويسنده : علي
 
 
 

تسوج

 
Red pog.svg
تسوج
Iran location map.svg
 
شرقی‌۴۵°۱۳′ شمالی‌۳۸°۱۱′ / °۴۵٫۲۱شرقی °۳۸٫۱۹شمالی / ۴۵٫۲۱;۳۸٫۱۹
اطلاعات کلی
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان آذربایجان شرقی
شهرستان شبستر
بخش تسوج
سال شهرشدن خورشیدی
مردم
جمعیت  
زبان‌ گفتاری ترکی آذربایجانی
مذهب شیعه
اطلاعات شهری
ره‌آورد قیسی
پیش‌شماره تلفنی  
وبگاه وب‌گاه تسوج

تَسوج یکی از شهرهای شهرستان شبستر در غرب استان آذربایجان شرقی و همچنین مرکز بخش تسوج می‌باشد. طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته‌است، این شهر با جمعیتی بالغ بر ۷٬۳۳۲ نفر، بیست و نهمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی و چهارمین شهر پرجمعیت شهرستان شبستر -پس از شهرهای شبستر، شندآباد و صوفیان- محسوب می‌گردد. این شهر در ۲۱ کیلومتری غرب شبستر، ۸۷ کیلومتری غرب تبریز و ۷۲۱ کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده‌است.

نام تسوج عربی‌شده تسوگ فارسی است که در زمان ساسانیان به معنای دهستان بوده‌است. تسوج به معنای ساحل دریا می‌باشد.

جغرافیا

تسوج در میان کوه‌های دریاچه ارومیه قرار گرفته‌است و آب و هوایی سرد و نسبتاً معتدل بر این شهر حاکم است. شهر تسوج از لحاظ جغرافیایی در ۳۸ درجه و ۱۹ دقیقه شمالی و ۴۵ درجه و ۲۱ دقیقه شرقی قرار گرفته‌است.

مردم

برطبق آمار سال ۱۳۸۵ خورشیدی از مجموع ۷٬۳۳۲ نفر جمعیت ساکن شهر تسوج، ۳٬۵۹۴ نفر مرد و ۳٬۷۳۸ نفر زن هستند که مجموعاً در غالب ۲٬۱۰۸ خانوار ساکن این شهر هستند. طبق همین آمار ۷۲ درصد از مردم این شهر باسواد و ۲۸ درصد بی سواد هستند.

مشاهیر

یکی از عارفان بزرگ ایرانی به نام «عبدالطیف تسوجی» از ساکنان این شهر بوده‌است. هم چنین «محمد تسوجی» در سال ۱۳۰۹ خورشیدی حمام معروف شیخ سلماس را بنا کرد.

کشاورزی

از لحاظ کشاورزی قیسی تسوج معروف است ولی در سال‌های اخیر به علل نامعلومی بیشتر درختان این شهر دچار آفت زدگی شده‌است. از اصلی‌ترین صادرات تسوج خشکبار است که به کشورهای همسایه همچون ترکیه و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

کارخانجات

در شهر تسوج تنهادوکارخانه تولیدی به نام‌های «کارخانه گونی‌بافی تسوج» و کارخانه چاب فیلم فعالیت می‌کند که همین امر باعث مهاجرت بسیاری از جوانان به شبستر و تبریز شده‌است و از این رو جمعیت این شهر روز به روز کاهش می‌یابد.

آثار تاریخی

منابع

  1. درگاه ملی آمار
  2. دانشنامهٔ جهان اسلام، سرواژهٔ تسوج، بازدید ۹ اوت ۲۰۰۸.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان