عظيم عظيم زاده
ياشاسين شاهين دژ
سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, :: 11:33 :: نويسنده : علي
 
 
 

عظیم عظیم‌زاده

 
زادروز ۳۰ آوریل ۱۸۸۰
درگذشت ۱۵ ژوئن ۱۹۴۳
باکو
محل زندگی باکو
پیشه کاریکاتوریست، نویسنده
سبک نقاشی رئالیستی

عظیم عظیم‌زاده (به ترکی آذربایجانی: Əzim Əzimzadə) (۳۰ آوریل ۱۸۸۰، نوخانی، باکو-۱۵ ژوئن ۱۹۴۳، باکو) نقاش و کارتونیست اهل جمهوری آذربایجان بود. او با نشریه ملانصرالدین همکاری می‌کرد.

فعالیت کاری

عظیم زاده از زمانی که در مدرسه تاتار درس می‌خواند به نقاشی علاقمند بود ولی عمده آشنایی او به نقاشی از زمانی شروع شد که در آسیاب آقابالا قولیف در باکو کار می‌کرد. کارها و نقاشی‌های شخصی بنام دوروو در آموزش و سوق دادن او بطرف سبک رئالیستی تاثیر گذاشته‌است.

علاوه بر نقاشی، به نوشتن مقاله نیز می‌پرداخت بخصوص مقاله «شطرنج ایران» وی در روزنامه زنبور که به کیش و مات کردن محمدعلی شاه اشاره داشت مورد توجه قرار گرفت. عمده نقاشی‌های وی در روزنامه فکاهی ملانصرالدین چاپ می‌شد و پنجاه کاریکاتور نیز برای هوپ‌هوپ‌نامه کشیده بود. وی علاوه بر ملانصرالدین در روزنامه‌های «طوطی»، «بابای امیر» و «مزلی» کار می‌کرد.

سبک کار

عظیم زاده را بنیان گذار نقاشی رئالیستی در آذربایجان شوروی سابق میدانند. در ساختن تابلوهای هزلی و نقاشی آبرنگ استاد بود و مضامین اشعار طنز هوپ هوپ نامه را بخوبی با نقاشی کاریکاتور زنده کرده بود.

نگارخانه

منابع

 
  • آرین پور، یحیی.از صبا تا نیما جلد دوم صفحه۴۳
  • جسیم، اسماعیل. ملانصرالدین فصلنامه مطبوعات بهارستان. مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی سال اول، شماره دوم زمستان ۱۳۹۰ صفحه ۲۱-۹۳


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان