ياشاسين شاهين دژ
دو شنبه 18 شهريور 1392برچسب:, :: 9:53 ::  نويسنده : علي

سرعین

 
نمایی از مجسمه قارتال (عقاب) در میدانی از شهر سرعین

سرعین شهری کوچک در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل و مرکز شهرستان سرعین است. این شهر به علت چشمه‌های آبگرم فراوان شهرت دارد و یکی از مناطق گردشگری در استان اردبیل است.

شهر سرعین در ۰۴/۴۸ درجه طول شرقی و ۰۹/۳۸ درجه عرض شمالی با مساحتی بیش از ۱۲۸۰۰۰۰ متر مربع در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد. ارتفاع متوسط شهر از سطح دریا ۱۶۵۰ متر می‌باشد.

ویژگی‌های فرهنگی و هنری

برای بررسی فرهنگ مردم سرعین باید فرهنگ مردم آذربایجان بالاخص اردبیل را موردبررسی قرار داد. این مردم خالق یکی از غنیترین گنجینه هایادبیات شفاهی ملل خاورمیانه و ایرانند. جهانگردان شیفتهٔ فولکور ان شده‌اند. ادبیات شفاهی این خطه از سابقه‌ای کهن برخورداراست. شالوده ادبیات آذربایجان برفولکوربنا نهاده شده است و فولکور خود به معنای حکمت خلق یا آفرینش خلق می‌باشد. در جای دیگر فولکور عبارت است از اداب و روسم توده مردم، تصنیف‌های عامیانه و توده شناسی ومجموعه ترانه‌ها و هنرهای سادهٔ یک ملت.

وجه تسمیه سرعین

سرعین در فرهنگ لغات عربی به معنی سرچشمه می‌باشد. در ادوار گذشته ازاین منطقه به نام‌های ساری قیه، سارقین، سرائین، سرقین یادکرد می شده است.ref>، جاذبه‌های گردشگری سرعین تالیف حسینعلی صادق مغانلو، انتشارات باغ اندیشه ۱۳۸۲،

جاذبه‌های شهر سرعین

سرعین به جهت داشتن چشمه‌های آب گرم متعدد معروف است و همه ساله در فصل تابستان پذیرایی ایرانگردان و جهانگردان فراوانی است. در این شهرحدود ۲۵۰ هتل - هتل آپارتمان و مهمانسرا وجود دارد. علاوه بر این مردم منطقه خانه‌های مسکونی و ویلاهای خود را به عنوان مهمانپذیر اجاره می‌دهند.

 
نمایی از روستای ویلا درق در نزدیکی شهر سرعین

روستای تاریخی کنزق

در ۲ کیلومتری شرق شهر سرعین روستای تاریخی به نام کنزق وجود دارد. دراین روستا دره‌های متعددی وجود دارد که نام معروف ترین آنها ساری دره (دره زرد) است. این دره دارای تعدادی چشمه طبیعی بوده و با درختان گلابی و گیاه گیلیدیک و آب روانی که از میان دره می گذرد، مروزه تفرجگاه خیلی از مسافران این منطقه شده است

تورش سویی (آب ترش): این آب ترش و بسیار گازدار است. نوشیدن این آب برای بیماری‌های معده بسیار مناسب است. همچنین برای بیماری‌های پوستی وخارش دست توصیه می‌شود.

مردان بولاغی: آبی بسیار خنک، زلال و سبک دارد که برای بیماری‌های پوستی مثل کهیرزدگی بسیار مناسب است.

دربالا دست این دره تپه‌ای به نام (حسین تپه) وجود دارد که در آن غارهای متعددی است که این غارها مانند شهری در زیر کوه قرار گرفته اند. از این غارها اشیاء تاریخی متعددی یافت شده.

چاقور چوقر: نام تپه‌ای دراین روستا است که در آن گونه های کمیابی از خزنده گان مثل آفتاب پرست وسوسمار زندگی می کنند.

آبگرم‌ها

سرعین دارای دهها چشمه آب گرم معدنی می‌باشد که از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرند.

لیست برخی آبگرم‌های معروف سرعین

  • گاومیش گلی (این مجتمع به صورت سنتی است و چشمه‌ها مستقیماً در محل استخر وجود دارند)
  • بش باجیلار (بش باجیلار در زبان آذری به معنای ۵ خواهران است)
  • مجتمع آب درمانی سبلان (این مجتمع به صورت مکانیزه و مجزا برای خانم‌ها و آقایان در طول روز و تا ساعت ۱۱ شب سرویس دهی دارد)
  • آبگرم ژنرال
  • آبگرم پهنلو
  • قهوه سویی
  • ساری سو
  • آبدرمانی شفا
  • قره سو
  • ایرانیان (این مجتمع به صورت کاملاً مجهز است)
  • چشمه ابگرم دالار

پیست اسکی آلوارس

 
دامنه‌های کوه سبلان در نزدیکی روستای الوارس
 
تله کابین آلوارس، اردبیل

پیست اسکی آلوارس در دامنه‌های سبلان واقع شده است که بزرگترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در ایران می‌باشد. این پیست اسکی در فاصله ۱۲ کیلومتری روستای الوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته است و از انجائی که پیست فوق در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد به سبب بارندگی برف فراوان در طول پائیز و زمستان و به جهت دیر ذوب شدن برفهای این منطقه می‌تواند در حدود شش الی هشت ماه از سال مورد استفاده قرار گیرد که از این لحاظ در کشور در رتبه اول است.

از جمله کارهایی که جهت آماده سازی و بهره برداری از آن انجام شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احداث جاده‌ای آسفالت به طول ۲۴ کیلومتر تا پای پیست

۱- نصب و راه اندازی دستگاه و خط تله سی یژ به طول ۱۲۵۰ متر ساخت شرکت دو پل مایر اتریش ۲- نصب و راه اندازی یک خط تله اسکی جهت آموزش و استفاده علاقه‌مندان ۳- احداث دو باب ایستگاه کلاسهای آموزشی ۴- ساختمان اداری، مهمانسرا، رستوران، خرید دستگاه برف کوب، هتلی مدرن و مجهز...... مجتمع ورزشهای زمستانی آلوارس در آن واقع شده است.

اتوبان سرعین

اتوبان دو بانده جدیدالاحداث از طرف اردبیل مسیر راحت و ویژه‌ای را جهت تامین امنیت مسافران فراهم آورده است.

 

سوگ‌ها و عزاها

برجسته ترین مراسم در سوگ‌ها شبیه خوانی و تعزیه خوانی دهه اول ماه محرم می‌باشد.

نگارخانه

دو شنبه 18 شهريور 1392برچسب:, :: 8:19 ::  نويسنده : علي
 

شیوه آذری، سبکی در معماری ایرانیِ پس از اسلام است که به آذربایجان منسوب است. این شیوه، سبک مغول یا ایرانی - مغول نیز نامیده می‌شود و در دورهٔ حکومت ایلخانان بر ایران (۶۵۴-۷۳۶ق /۱۲۵۶ -۱۳۳۶م) رواج یافت.


 

نگارخانه

منابع

یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:, :: 12:18 ::  نويسنده : علي
 
  زبان ترکی استانبولی
ترکی استانبولی
Türkçe
تلفظ [ˈtyɾct͡ʃɛ] 
سخن‌گویان ترکیه، آلمان، بلاروس، مقدونیه, قبرس شمالی, یونان, جمهوری آذربایجان, کوزوو, رومانی، عراق
کل سخن‌گو ۶۲ تا ۸۰ میلیون
خانواده‌های زبانی تُرکی
  • اُغوز
    • اُغوز غربی
      • ترکی استانبولی
Standard forms
گویش‌ها
رسم‌الخط لاتین (الفبای ترکی استانبولی)
ترکی استانبولی بریل
وضعیت رسمی
زبان رسمی در Flag of Turkey.svg ترکیه
Flag of the Turkish Republic of Northern Cyprus.svg جمهوری ترک قبرس شمالی (به رسمیت شناخته شده توسط ترکیه)
Flag of Cyprus.svg قبرس
Flag of Kosovo.svg کوزوو (لغو در سال ۱۹۹۹)
زبان اقلیت Flag of Macedonia.svg مقدونیه (به رسمیت شناخته شده)
Flag of Romania.svg رومانی (به رسمیت شناخته شده)
تنظیم کننده فرهنگستان زبان ترکی استانبولی
کدهای زبان
ISO 639-1 tr
ISO 639-2 tur
ISO 639-3 tur

ترکی استانبولی (به ترکی استانبولی: Türkçe و یا Türkiye Türkçesi) یکی از زبان‌های شاخه جنوب غربی یا گروه اوغوز، زبان‌های ترکی است که ۸۳،۰۰۰،۰۰۰ نفر در سراسر جهان به عنوان زبان مادری به آن تکلم می‌کنند، این زبان رایج‌ترین زبان از شاخهٔ زبان‌های ترکی می‌باشد. جغرافیای آن شامل ترکیه و قبرس شمالی و قسمت‌های کوچکی در عراق، یونان، بلغارستان، جمهوری مقدونیه، کوزوو، آلبانی و دیگر قسمت‌های شرقی اروپا را شامل می‌ود. سالانه جمعیت بسیاری نیز از ترکیه به غرب اروپا و علل الخصوص آلمان مهاجرت می‌کنند که موجب تکلم ترکی در آن مناطق می‌گردد.

ریشهٔ زبان ترکی را می‌توان در آسیای مرکزی جست. با گسترش قلمرو امپراتوری عثمانی این زبان که زبان رسمی آن‌ها بود اصلاحات بسیاری می‌یافت. به طور مثال آتاتورک (اولین رییس جمهور ترکیه) در سال ۱۹۲۸، الفبای عثمانی را با الفبای آوایی لاتین جایگزین نمود و کلمات بیشمار عربی، فارسی و... را از این زبان حذف نمود.

الفبای ترکی استانبولی

 
آتاترک و تدریس نمادین ۲۹ حرف جدید ترکی در شهر سینوپ ۱۹۲۸ میلادی

الفبای ترکی استانبولی، از بیست و نه حرف از حروف لاتین تشکیل شده است. که با تغییرات جزئی بصورت الفبای ترکی در آمده است. تغییر خط و جایگزینی حروف لاتین به جای حروف عربی با قانون شماره ۱۳۵۳ که در سال ۱۹۲۸ میلادی به تصویب رسید و مقرر گردید که حروف الفبای عربی، از مجموعه سازمانی الفبا و زبان کشور ترکیه نسخ و به جای آن ۲۹ حرف از حروف لاتین جایگزین گردد. بدین طریق سیستم نوشتاری ترکیه از ترکی عثمانی به ترکی لاتین (Latince yazılan türkçe) تغییر یافت. این حروف عبارتند از:

A a, B b, C c, Ç ç, D d, E e, F f, G g, Ğ ğ, H h, I ı, İ i, J j, K k, L l M m, N n, O o, Ö ö, P p, R r, S s, Ş ş, T t, U u, Ü ü, V v, Y y, Z z

 

یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:, :: 12:6 ::  نويسنده : علي
 
 

 

ترک‌های مسختی
(به انگلیسی: Meskhetian Turks)‏
(به ترکی استانبولی: Ahıska Türkleri)‏
جمعیت کل
۳۵۰٬۰۰۰-۴۰۰٬۰۰۰ (۲۰۰۶ برآورد دانشگاهی)
۶۰۰٬۰۰۰ (۲۰۱۱ برآورد دانشگاهی)
برآوردهای کنونی: ۵۰۰٬۰۰۰ to ۶۰۰٬۰۰۰
مناطق دارای جمعیت قابل توجه
 قزاقستان ۱۵۰٬۰۰۰  
 جمهوری آذربایجان ۹۰٬۰۰۰-۱۱۰٬۰۰۰  
 روسیه ۷۰٬۰۰۰-۹۰٬۰۰۰  
 قرقیزستان ۵۰٬۰۰۰  
 ترکیه ۴۰٬۰۰۰  
 ازبکستان ۱۵٬۰۰۰  
 اوکراین ۱۰٬۰۰۰  
 ایالات متحده آمریکا ۹٬۰۰۰  
 گرجستان ۶۰۰-۱٬۰۰۰  
زبان‌ها

ترکی استانبولی
آذربایجانی • روسی • گرجی

دین

اسلام

 
منطقه تاریخی مسختی یکی از مناطق گرجستان.
 
محل استقرار ترکان مخستی در نقشه جمهوری سوسیالیستی گرجستان شوروی در سال ۱۹۲۶.

ترک‌های مسختی یا ترک‌های آهیسکا (ترکی: Ahıska Türkleri; گرجی: თურქი მესხები, t'urk'i meskhebi) به اقوامی از ترک‌های استانبولی گفته می‌شود.

پیشینه

ترک‌های مسختی جزئی اقوام ترک‌های استانبولی که قبلاً در مسختی گرجستان ساکن بوده‌اند. حضور ترک‌های مسختی در سال ۱۵۷۸ با حمله عثمانی‌ها به گرجستان آغاز شده‌بود. گرچه دیگر اقوام ترک نیز از قرن ۱۱ در این منطقه بودند. امروز، ترک‌های مسختی به طور گسترده‌ای در سراسر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق (و همچنین در ترکیه و ایالات متحده) به دلیل اخراج اجباری پراکنده در طول جنگ جهانی دوم سکونت دارند. در آن زمان، اتحاد جماهیر شوروی به راه اندازی یک کمپین فشار بر ترکیه آماده می‌شد، بدین جهت ژوزف استالین منطقه مسختی در شوروی که در مجاورت ترکیه بود برای بستن مسیر استراتژیک ترکیه، ترک‌های مسختی به سایر مناطق شوروی تبعید کرد. در سال ۱۹۴۴، ترکان مسختی به خاطر قاچاق مواد مخدر، راهزنی و جاسوسی در همکاری با قوم و خویش خود در سراسر مرز با ترکیه متهم شدند. سیاست‌های ناسیونالیستی باعث شد، تا مردم گرجستان را وادار کنند، مردم ترک مسختی را مجبور به بازگشت به ترکیه کنند، جایی که بدان تعلق دارند.. اما آنان را که در حدود ۱۱۵،۰۰۰ نفر می‌بودند به آسیای میانه تبعید کردند. در سال ۱۹۸۹ که خیلی از آنان، در ازبکستان سکونت داشته و بدان جا مهاجرت کرده‌بوده‌اند ولی در ازبکستان با شورش‌هایی از جانب ازبک‌ها مواجه شدند که ۱۰۰۰ نفر از آنان مجروح و کشته شدند و مابقی‌شان به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه (سرزمین کراسنودارقزاقستان، قرقیزستان و اوکراین تبعید و مهاجرت کردند.

جمعیت

با توجه به سرشماری سال ۱۹۸۹ اتحاد جماهیر شوروی، ۲۰۷،۵۰۲ ترک مسختی در اتحاد جماهیر شوروی زندگی می‌کنند، وجود دارد. با این حال، مقامات شوروی بسیاری از این ترکان را به عنوان اقوام دیگر شوروی مانند "آذری"، "قزاق"، "قرقیز"، و "ازبک ثبت کرده‌بودند.بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان در سال ۱۹۹۹ منتشر شد، که حدود ۱۰۰،۰۰۰ ترک مخستی در جمهوری آذربایجان زندگی می‌کردند در سال ۲۰۰۱، که بین ۹۰،۰۰۰ و ۱۱۰،۰۰۰ از این گروه قومی در جمهوری آذربایجان زندگی می‌کنند. برآوردهای دانشگاهی نیز جمعیت اینان را در همین حدود ۹۰،۰۰۰ و ۱۱۰،۰۰۰ در این کشور تخمین می‌زند. اما آمار رسمی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۹، جمعیت ترکان مسختی را ۳۸،۰۰۰ نفر اعلام کرده‌بود. وضعیت ترکان در روسیه که بخصوص در سرزمین کراسنودار سکونت دارند به مراتب از حقوق شهروندی خود محروم هستند، و دجار نقص حقوق بشر شده‌اند. و از داشتن اموال، اشتغال، حقوق سیاسی، مدنی و اجتماعی محروم هستند. با توجه به این شرایط، بسیاری از آنان به ایالات متحده مهاجرت کردند با وجود آنکه در بازگشت به سرزمین پدری‌شان گرجستان محروم هستند.

دین

دین اکثریت ترکان مسختی مسلمان اهل تسنن و اقلیتی از آنان نیز شیعه‌مذهب هستند.

زبان

زبان ترکان مسختی گویش ناحیه آناتولی شرقی از لهجه‌های ترکی استانبولی هست که در نواحی از قبیل استان قارص، اردهان و آرتوین تکلم می‌شود.[۲۱] ولی به تبع زندگی در سایر نواحی، وام‌واژه‌هایی را از زبان‌های ترکی آذربایجانی، گرجی، روسی، قزاقی، قرقیزی، ازبکی گرفته‌اند.

یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:, :: 11:53 ::  نويسنده : علي
 
 
الفبای اورخون و برابرسنجی آن با الفبای ترکی استانبولی
 
کپی سنگ نوشته اورخون در ترکیه

الفبای اورخون یا الفبای قدیمی ترک یا الفبای گؤک‌ترکان الفبایی است که توسط گوگ‌ترک‌ها و دیگر خانات ترک در میانه سده‌های ۸ تا ۱۰ میلادی (۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ سال پیش) برای نوشتن زبان ترکی قدیم استفاده می‌شده است.نظر غالب بر این است که این الفبا برگرفته از الفبای سغدی است که خود برگرفته از الفبای آرامی بود. عموماً عقیده بر این است که ترکها از طریق مسیحیان نسطوری سغدی‌زبان با این خط آشنا شده‌اند. الفبای اورخون در سال ۱۸۸۹ توسط ویلهلم توماس دانمارکی رمز گشایی شد. این الفبا از زمانی که در سال ۱۸۸۹ توسط نیکولای یادرینتسف در دره اورخون در مغولستان کشف شده الفبای اورخون نامگذاری گردید. این الفبا قدیمی‌ترین الفبای کشف شده برای نوشتن هر گونه زبان آلتایی است.

نگارخانه

یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:, :: 11:35 ::  نويسنده : علي
 
زبان ترکی باستان
سخن‌گویان آسیای مرکزی
کل سخن‌گو
خانواده‌های زبانی زبان‌های ترکی
رسم‌الخط خط اورخون، براهمی، آرامی-مشتق، اویغوری باستان
کدهای زبان
ISO 639-1 هیچکدام
ISO 639-2
ISO 639-3 انواع کد:
otk – ترکی باستان
oui – Old Uighur
xqa – Karakhanid
 
یادبود خط نوشته‌هایی به زبان ترکی باستان بر روی کتیبه Tonyukuk

زبان ترکی باستان یا ترکی باستان شرقی یا ترکی اورخون یا اویغور باستان اولین طرح موجود در زبان‌های ترکی‌تبار در میان گوک‌ترک‌ها و خانات اویغور که از قرن ۷اُم تا قرن ۱۳اُم رایج بود. زبان ترکی باستان از شاخه زبان‌های جنوب‌شرقی زبان‌های ترکی‌تبار که در ردیف زبان‌های اویغوری و جغتایی قرار می‌گیرد.

 

یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:, :: 11:25 ::  نويسنده : علي
 
 

سنگ‌نبشته اورخون

 

 
کپی کتیبه بیلگه خاقان در دانشگاه قازی
در انکارا
 

کتیبه اورخون قدیمی‌ترین نمونه‌های موجود از زبان ترکی باستان است. این کتیبه‌ها با آنچه امروزه الفبای اورخون نامیده می‌شود در دو بنای تاریخی واقع در دشت اورخون در مغولستان امروزی میان سال‌های ۷۳۲ تا ۷۳۵ میلادی به احترام دو شاهزاده گوک‌ترک یعنی کول تیگین و برادرش بیلگه خاقان یک سیاستمدار و یک فرمانده نظامی نگاشته شده‌اند.[۴] سه یادبود کوچکتر نیز در اطراف این سنگ نبشته‌ها نیز کشف شده است.از میان سنگ نوشته های دشت اورخون مهمترین ان کتیبه کول تگین است.

این کتیبه‌ها توسط نیکولای یادرینتسف در سال ۱۸۸۹ میلادی کشف شد و توسط واژه شناس دانمارکی ویلهلم توماسن در سال ۱۸۹۳ رمز گشایی شد.این سنگ نبشته‌ها بسیار به بناهای تاریخی که از دوران گوک‌ترکان در طی دوره دودمان تانگ در چین بجای مانده است شباهت دارد.

 
Kyzyl orkhon inscription retouched.jpg
 
یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:, :: 8:24 ::  نويسنده : علي
 
  گور دسته‌جمعی قوبا

گور قبه یک گور دسته جمعی واقع در شهر قوبا جمهوری آذربایجان است که به ادعای منابع آذربایجانی کشته‌های ناشی از قتل گروهی از مسلمانان و یهودیان شهر قبه که به دست داشناک‌های ارمنی انجام گرفته‌است در آنجا دفنند. بنا بر منابع ادعایی، این قتل‌ها به دست نیروهای داشناک ارمنی و در سال ۱۹۱۸ میلادی انجام شده و و استخوانهای ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر از مردم شهر قبه در این گور واقع است.

تصاویر

یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:, :: 8:10 ::  نويسنده : علي
 
 

 

جمهوری دمکراتیک آذربایجان
جمهوری خلق آذربایجان
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti /
Azərbaycan Demokratik Respublikası

 
۱۹۱۸–۱۹۲۰
 
پرچم نشان ملی
پایتخت باکو
دولت نظام پارلمانی
تاریخچه  
 - تأسیس ۲۸ مه ۱۹۱۸
 - انقراض ۲۸ آوریل ۱۹۲۰

جمهوری دمکراتیک آذربایجان (به ترکی آذربایجانی: آذربایجان دمکراتیک جمهوریتی، Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti (ADR)) نخستین تلاش موفق برای تأسیس دولتی سکولار و دمکراتیک در جهان اسلام بود. دولتی بود نسبتاً کم عمر (۲۳ ماه) که در ۲۸ مه سال ۱۹۱۸ در گنجهٔ آذربایجان توسط تعدادی از سیاست‌مداران ملی‌گرا بعد از منحل شدن فدراسیون ماورای قفقاز اعلام استقلال کرد. تلاش این جمهوری برای اتحاد با ایران با حملهٔ ارتش سرخ شکست خورد. این جمهوری نخستین جمهوری در جهان اسلام محسوب می شود

نگارخانه

شنبه 16 شهريور 1392برچسب:, :: 11:11 ::  نويسنده : علي
 
 
 
پرچم ملی ترکیه
 
پرچم قسطنطنیه

پرچم ترکیه دربرگیرندهٔ نشان ماه و ستارهاست که عموماً به علامت اسلام نیز شناخته می‌شود بر زمینهٔ سرخ‌رنگ است. این پرچم از قبل اسلام نیز در آسیای صغیر استفاده می‌شده‌است.

پرچم ترکیه مدرن از ماه و ستاره سفید رنگ و پیش زمینه سرخ رنگ تشکیل شده‌است. رنگ سرخ پرچم ترکیه نشان پیشرفت جمهوری ترکیه و رنگ سفید استفاده شده در ماه و ستاره نشان پاکیزگی مردم ترکیه‌است. ستاره امپراطوری عثمانی هشت گوشه بود که بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی ستاره هشت گوشه تبدیل به ستاره پنج گوشه گردید. ماه و ستاره در واقع نشان پیش از اسلام است. ماه نماد امپراتوری اشکانی ایران بود و به گونه‌ای چشمگیر بر روی تاج شاهان آن نمود دارد.

شهر یونانی بیزانس سکه با نشان ماه و ستاره در سده چهارم پیش از میلاد ضرب نمود که به عنوان نشان رسمی و دولتی بر روی پرچمشان استفاده می‌نمودند. بر پایه افسانه‌ها این به افتخار هکتی الهه ماه که شهرشان را از یورش دشمن در ۳۳۹ تا ۳۴۰ پیش از میلاد رهانید، بود. ماه و ستاره تا هشت قرن توسط شهر یونانی بیزانس مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه بوسیله بیزانسیها پرچم قسطنطنیه گشت.. امپراتوری عثمانی نیز در سده دوازده میلادی این پرچم را به عنوان نشانه دولت نگاه داشت. از آنجا که شاهان عثمانی در عین حال عنوان خلیفه مسلمین را داشتند، نزد اروپائیان طرح این پرچم به عنوان نماد اسلام شناخته شد. اکنون شمار بسیاری از کشورهای اسلامی ماه و ستاره را در نگاره‌های گوناگون به پرچم خود افزوده‌اند. نشانهٔ هلال احمر نیز از این تأثیر به کنار نبوده‌است.

از جمله کشورهایی که نماد ماه و ستاره را روی پرچم کشورشان دارند عبارت‌اند از آذربایجان، ازبکستان، الجزایر، پاکستان، ترکیه، ترکمنستان، تونس، سنگاپور، مالزی و موریتانی و لیبی.

درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 254
بازدید هفته : 290
بازدید ماه : 283
بازدید کل : 201071
تعداد مطالب : 1076
تعداد نظرات : 118
تعداد آنلاین : 1



ابزار نمایش عکس تصادفی