ياشاسين شاهين دژ
شنبه 16 شهريور 1392برچسب:, :: 10:57 ::  نويسنده : علي
 
  یکی از ورزش‌های مورد علاقه مردم ترکیه فوتبال است. از تیم‌های صاحب نام لیگ ترکیه می‌توان به بشیکتاش، فنرباغچه، گالاتاسرای اشاره کرد. یکی از باشگاهای پرافتخار ترکیه گالاتاسرای است که در لیگ اروپا و سوپرجام اروپا نقش پررنگی داشته. تیم ملی ترکیه نیز در سال ۲۰۰۲ با مربیگری به مقام سوم جهان دست یافت.

وزنه برداری

 
نعیم سلیمان اوغلو وزنه‌بردار ترک اهل بلغارستان که برای ترکیه مسابقه می‌داد

ورزش وزنه برداری در ترکیه روند مورد قبول را دنبال می‌کند. وزنه برداری ترکیه در کارنامه خود قهرمانی وکسب مدال طلا را در المپیک دارد. وزنه‌برداران نام‌آشنای ترکیه و هستند که هر یک با سه مدال طلا در سه المپیک از بهترین وزنه برداران تاریخ این رشته هستند. نیز وزنه‌بردار زن ترکیه رکورد تازه‌ای را در وزنه برداری زنان جهان به ثبت رساند.

قایقرانی

ترکیه دارای چهار مرز دریایی است. دریای سیاه، دریای مرمره، دریای اژه و مدیترانه بنابر‌این تعجب اور نیست که قایقرانی در ترکیه یک ورزش محبوب نباشد. شهر مارماریس در کنار دریای مدیترانه وشهر بودروم از مهترین مکانهای قایقرانی در ترکیه می‌باشند.

دومیدانی

یکی دیگر از ورزش‌های ترکیه‌است. سوریا_آیهان دونده ترک در سال۲۰۰۳ رکورد جدیدی را در دو ۱۵۰۰ متر در جهان ثبت کرد.

فرمول یک

ترکیه یکی از میزبان‌های مسابقات فرمول یک است. فدراسیون اتومبیل ترکیه در سال ۱۹۹۱ تاسیس شد.در آخرین مسابقات فرمول یک ترکیه راننده تیم ردبول به پیروزی رسید. یک از پرافتخارترین ماشین سواران فرمول یک در ترکیه است.

ورزش موتور

فدراسیون ورزش موتور ترکیه در سال ۱۹۹۱ همراه با فدراسیون اتومبیل ترکیه تسیس شد. ترکیه یکی از۱۷ کشور در فرمول یک موتور سوار ترکیه درخشش قابل توجه‌ای داشت.

والیبال

والیبال در کشور ترکیه بعد از فوتبال در کنار بسکتبال محبوبترین ورزش محسوب می‌شود.

بسکتبال

 
ترکیه نایب قهرمان جام جهانی بسکتبال در سال ۲۰۱۰
 
ترکیه میزبان جام جهانی بسکتبال در سال ۲۰۱۰

ورزش بسکتبال در سالهای اخیر در ترکیه مورد استقبال خوبی قرار گرفته‌است. اخرین مقام تیم ملی بسکتبال ترکیه نایب قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۰ بود. که ترکیه با شکست تیم ملی بسکتبال صربستان به فینال رسید. ودر مقابل تیم ملی امریکا شکست خورد.

شنبه 16 شهريور 1392برچسب:, :: 10:46 ::  نويسنده : علي
 

موزه باستان‌شناسی استانبول

 
 
تصویر ورودی موزه باستان‌شناسی

موزه باستان‌شناسی استانبول (به ترکی استانبولی: İstanbul Arkeoloji Müzesi)‏ بزرگترین موزه باستانشناسی در ترکیه و یکی از غنی ترین موزه‌های جهان است که حاوی بیش از یک میلیون شی مربوط به تمام دوره‌های تمدن بشری است. سه ساختمان در این مجموعه موزه قرار دارند که یکی موزه باستان‌شناسی، دیگری موزه شرق باستان و سومی موزه هنر اسلامی است.

این موزه در منطقه امینونو استانبول و در نزدیکی کاخ توپ‌قاپی قرار دارد.

نگارخانه

شنبه 16 شهريور 1392برچسب:, :: 10:27 ::  نويسنده : علي
 

جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول

 
نامواره جشنواره از سال ۲۰۰۸

جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول (به ترکی: Uluslararası İstanbul Film Festivali) نخستین و قدیمی‌ترین جشنواره فیلم بین‌المللی در ترکیه است که آوریل هر سال در استانبول برگزار می‌شود. این جشنواره توسط یک موسسه غیرانتفاعی به نام بنیاد فرهنگ و هنرهای استانبول (IKSV) سازماندهی می‌شود. جشنواره استانبول هدف اصلی خود را ترغیب سینمای ترکیه به سوی پیشرفت و ترویج فیلم‌های ارزشمند در بازار سینمای این کشور می‌داند.

جشنواره فیلم استانبول در دو بخش داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود و جایزه اصلی آن با نام «لاله طلایی» به بهترین فیلم بخش بین‌المللی اعطا می‌شود.

جشنواره استانبول در آغاز از سال ۱۹۸۲ به‌عنوان بخشی از فستیوال بین‌المللی استانبول با نام «هفته فیلم» سازماندهی شد. این جشنواره از سال ۱۹۸۴ به‌طور مستقل و جداگانه برگزار شد و در سال ۱۹۸۵ دو بخش داخلی و بین‌المللی برای آن در نظر گرفته شد.

جایزه‌ها

  • لاله طلایی (برای بهترین فیلم بخش رقابتی بین‌المللی)
  • بهترین فیلم ترکیه‌ای سال
  • بهترین کارگردان ترکیه‌ای سال
  • جایزه ویژه هیئت داوران
  • بزرگداشت ویژه
  • بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن (بخش رقابتی بین‌المللی)
  • جایزه افتخاری
  • جایزه دستاورد یک عمر
  • جایزه فیپرشی (بخش داخلی و بین‌المللی)
  • جایزه شورای اروپا (FACE)
  • جایزه برگزیده تماشاگران

حضور کارگردانان ایرانی

کارگردانان ایرانی که تاکنون در این جشنواره حضور داشته‌اند از این قرارند:

شنبه 16 شهريور 1392برچسب:, :: 10:22 ::  نويسنده : علي
 
 

آبشار دودن

 
نمایی از آبشار دودن
 
نمایی از آبشار دودن

آبشار دودن (به ترکی: Düden Şelalesi) (به انگلیسی: Düden Waterfalls)‏ در شهر آنتالیا ترکیه و در 28 کیلومتری جاده قدیم آنتالیا - بوردور واقع شده است.

سرچشمه این آبشار دو چشمه جوشان بنام پینارباشی در منطقه کیرک گوزلر در 40 کیلومتری آن است . آب این دو چشمه پس از طی مسیری کوتاه یکی شده و رود دودن را می سازد . دودن پس از طی مسیری 14 کیلومتری از زیرزمین در گودالی بنام وارساک در روی زمین جاری شده و پس از یک جریان کوتاه دوباره در طرف دیگر گودال در اعماق زمین فرو می‌رود.

آبی که در گودال وارساک به زمین می‌رود پس از طی 2 کیلومتر در آبریز آبشار بیرون آمده و آبشار زیبای دودن را بوجود می‌آورد.

آبی که از زمین بیرون می‌آید حداقل 10 متر مکعب در ثانیه است و حداکثر دبی آب پس از سر ریز از بالای آبشار و جاری شدن روی زمین 15 الی 16 متر مکعب درثانیه است .

سرانجام این آب پس از عبور از آنتالیا بعد از 9 کیلومتر وارد دریای مدیترانه می‌شود.

نگارخانه

 

شنبه 16 شهريور 1392برچسب:, :: 10:9 ::  نويسنده : علي
 
 

افس

 
بطری آبجو افس

اِفِس یک شرکت نوشابه‌سازی ترکیه ای است که در سال ۱۹۶۹ (میلادی) تأسیس شد. ۸۰ درصد بازار آبجو ترکیه در اختیار این شرکت است. در ایران هم محصولات بدون الکل این شرکت به صورت قانونی و محصولات الکلی آن به صورت زیرزمینی عرضه می‌شوند.

محصول اصلی آن، آبجوی افس، از نوع دیررس و به سبک پیلزنر است. رایحه مالت تندمزه و حس خشکی دارد. طعم مخصوص آن به سبب افزودن برنج هنگام تخمیر است.

 
آب جوی ۷٬۵ درصد در قوطی
شنبه 16 شهريور 1392برچسب:, :: 10:2 ::  نويسنده : علي
 

آشپزی ترکیه

 
غذاهای ترکیه

آشپزی ترکیه به طور عمده میراث همراه با ترکیبی از آشپزی آسیای میانه، خاورمیانه و بالکان است. آشپزی ترکیه نیز بر آشپزی این مناطق و مناطق همجوار و حتی آشپزی اروپای غربی تاثیرگذار بوده‌است. عثمانی‌ها رسوم و آشپزی مناطق تحت سلطه خود در خاورمیانه را با عناصر محلی آسیای میانه درآمیختند و در واقع آشپزی سرشار از سلیقه و فن بوجود آوردند. از همین جهت مناطق مختلف تحط تسلط امپراطوری عثمانی گلچینی از غذاهای دوران عثمانی را در آشپزی امروزی خود دارند.

غذاهای مخصوص و مرسوم در منطقه از ترکیه متفاوت است، در آشپزی شمال ترکیه، حاشیه دریای سیاه، بیشتر شامل ماهی و غلات است. جنوب ترکیه (آدانا و غازی عینتاب و کباب، غذاها و شیرینیهایی مانند باقلوا و زیتون به وفور یافت می‌شود، استفاده فراوان از روغن زیتون است. آشپزی مردمان سواحل اژه، مدیترانه و مرمره متاثر از است و سرشار از سبزی و ماهی می‌باشد. مناطق مرکزی آناطولی نیز با شیرینی کشکک، مانتی و

نگارخانه

 

چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:, :: 12:30 ::  نويسنده : علي
مور و اوتسی
Mor ve Ötesi, Turkey, Eurovision 2008.jpg
 
اطلاعات هنرمند
اهل کشور ترکیه
سبک‌ها آلترناتیو راک
مدت کار ۱۹۹۵ - تاکنون
ناشر(ها) Pasaj
وب‌گاه http://www.morveotesi.com

مور و اوتسی (به ترکی: Mor ve Ötesi) نام یک گروه موسیقی ترکی سبک آلترناتیو راک است که در استانبول شروع به کار کرده‌اند. این گروه به دلیل اینکه اشعارشان دارای مضامین سیاسی است، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

معنای لغوی نام این گروه "بنفش و فرای آن" است، که یک شوخی واژگانی با واژه فرابنفش است.

اعضا

اعضای فعلی

اعضای قبلی

  • آلپر تکین (گیتار بیس)
  • درین اسمر (آواز و گیتار)

آلبوم‌ها

  • Şehir (شهر) ۱۹۹۶
  • Bırak Zaman Aksın (بگذار زمان بگذرد) ۱۹۹۹
  • Gül Kendine (به خودت لبخند بزن) ۲۰۰۱
  • Dünya Yalan Söylüyor (دنیا دروغگوست) ۲۰۰۴
  • Büyük Düşler (رویاهای بزرگ) ۲۰۰۶
  • Başıbozuk 2008
  • 2010 Masumiyetin Ziyan Olmaz
چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:, :: 12:16 ::  نويسنده : علي
 
 
کارگو
Msm-kargo.png
 
اطلاعات هنرمند
اهل کشور ترک
سبک‌ها راک
مدت کار ۱۹۹۳ - تاکنون
ناشر(ها) Universal Music
Avrupa Müzik
Raks Müzik
Plaza Müzik
وب‌گاه http://www.kargoonline.com

کارگو نام یک گروه موسیقی راک در کشور ترکیه است.

دههٔ ۱۹۹۰، دههٔ انفجار موسیقی پاپ در ترکیه بود ولی از سال ۱۹۹۳ کارگو موسیقی راک را بطور جدی وارد موسیقی ترکیه کرد. ولی آلبوم اول آنها فروش چندان زیادی نداشت و این امر مشکلات جدی برای گروه به وجود آورد.

دیسکوگرافی

آلبوم‌ها

  • Sil Baştan (از اول) (۱۹۹۴)
  • Yarına Ne Kaldı (برای فردا چه مانده است) (۱۹۹۶)
  • Sevmek Zor (دوست‌داشتن سخت است) (۱۹۹۷)
  • Yalnızlık Mevsimi (فصل تنهایی) (۱۹۹۸)
  • Sen Bir Meleksin (تو یک فرشته‌ای) (۲۰۰۰)
  • Herkesin Geçtiği Yoldan Geçme (با هرکسی همسفر نشو) (۲۰۰۰)
  • (Best of Kargo (۲۰۰۱
  • Ateş ve Su (آتش و آب) (۲۰۰۴)
  • Yıldızların Altında (زیر ستاره‌ها) (۲۰۰۵)

تکی‌ها

  • (Efes Dark CD (۲۰۰۰

اعضا

فعلی

  • سلیم اوزتورک (گیتار)
  • کورای جان‌دمیر (وکال)
  • بوراک کاراتاش (درام)
  • سرکان چلیکوز (کیبورد)

قبلی

  • محمد شنول‌شیشلی (بیس) (MŞŞ)
چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:, :: 12:5 ::  نويسنده : علي
 
 
مانگا
MaNga Concert5.JPG
 
اطلاعات هنرمند
اهل کشور ترکیه
سبک‌ها آلترنیتیو راک
مدت کار از ۲۰۰۱ تاکنون
وب‌گاه سایت رسمی گروه مانگا

مانگا (maNga) یک گروه نومتال ترک است. این گروه در مسابقات موزیک ۲۰۰۹ MTV بعنوان بهترین گروه اروپا برگزیده شد و در مسابقات یوروویژن ۲۰۱۰ نیز به نمایندگی از ترکیه شرکت کرده و به مقام دوم دست یافت.

تاریخچه

تاریخچه تشکیل گروه مانگا به اواخر سال ۲۰۰۱ و به زمانی برمی‌گردد که " یاغمور ساری گول"، ملقب به " یا م یام" از گروهی که با آن همکاری داشت جدا شده و اقدام به تشکیل گروه جدیدی نمود. در این گروه جدید "یام یام"، "راک" را با "موزیک الکترونیک" و "رپ" تلفیق نموده و از نزدیکترین دوست دانشگاهی خود " Orçun Şekerusta" نوازنده گیتار باس برای همکاری در گروه دعوت نمود. اعضای بعدی گروه را " Özgür Can Öney" (طبل)، " اِفه یئلماز" (Turntable) و "فرمان آک گول" (وکالیست) تشکیل دادند. این گروه، " نیو متال" و " هارد کور" را بعنوان سبک موسیقی خود انتخاب کردند.

اعضا

فرمان آک گول

اولین آشنایی " فرمان آک گول"، با موسیقی، در ۱۰ – ۹ سالگی و از پیانوی ساده کوچکی شروع شد که خانواده برایش تهیه کرده بود. فرمان که در سال ۱۹۷۹ در آنکارا دیده به جهان گشود تحصیلات خود را در سال ۱۹۹۸ در دانشکده معماری دانشگاه غازی این شهر آغاز نموده و در همین ایام بود که با اولین گروههای موسیقی آشنا شده و با آنها به همکاری پرداخت. فرمان که ابتدا بعنوان دی جِیِ " ترن تیبل" وارد گروه "Virgin Pulp" شده بود، بعدها شروع به تک خوانی در گروه نموده و سپس نیز به همکاری با گروه " ۷۰lik" که نوازندگان طبلی چون " Colik " و " Özgür Can Öney" در آن فعالیت داشتند پرداخت. پس از چندین سال همکاری با گروه " ۷۰lik"، به گروه " Seven" که " جم بختیار " نیز گیتاریست آن بود پیوست و سپس چندین سال از دنیای موسیقی دوری گزید. و این مقدمه‌ای بود تا " فرمان" در سال ۲۰۰۱ بنا به دعوت " Özgür" به گروه جدیداً لتاسیس مانگا که هنوز سولیستی نداشت، بپیوندد.

یاغمور ساری گول

یاغمور در سال ۱۹۷۹ در شهر آنتالیا بدنیا آمدو وی که از دوران تحصیلات ابتدایی آغاز به فراگیری موسیقی نمود، علاوه بر گیتار به یادگیری" پیانو" و " ویولون" نیز پرداخت. یاغمور معروف به " یام یام" تحصیلات موسیقی خود را بترتیب در کنسرواتوآر دانشگاه " حاجت تپه" در رشته پیانو، دوره پیش دانشگاهی آموزش ویولون در دانشگاه بیلکنت، و در رشته گیتار دبیرستان هنرهای زیبای آناتولی در آنکارا ادامه داده و سپس نیز وارد دانشکده آموزش موسیقی دانشگاه غازی آنکارا در رشته گیتار گردید. یاغمور تا سال ۲۰۰۱ به همکاری با گروههای " Laterna" و " ۸/۶" پرداخته و در اواخر سال ۲۰۰۱ همراه با " اورچون شکر اوستا" دوست هم دانشگاهی اش اقدام به تشکیل گروه مانگا نموده و بعدها بین سالهای ۲۰۰۶ الی ۲۰۰۸ زمانی که آلبوم " Şehr -i- Hüzün" گروه در مرحله ضبط بود، دستیاری تهیه کنندگی آلبوم را نیز به عهده گرفت.

جم بختیار

و اما " جم بختیار" متولد سال ۱۹۷۹ در شهر "دنیزلی " است. اولین گامهای وی در راه تبدیل به یک گیتاریست حرفه‌ای در سال سوم ابتدایی و با هدیه گیتاری از سوی خانواده بعنوان هدیه کارنامه، برداشته شد. " جم " یکسال پس از فارغ التحصیلی از کنسرواتوآر شهرداری دنیزلی و دبیرستان آناتولی دنیزلی، تحصیلات خود را در دانشگاه بیلکنت آنکارا ادامه داده پس از ۳ سال وقفه در موسیقی در گروه " Seven" که " فرمان " نیز وکالیست آن بود، به نوازندگی " باس" پرداخت. " جم " پس از جدا شدنِ " اورچون شکراوستا" نوازنده " باس گیتارِ" مانگا، به این گروه پیوست.

ازگور جان اونِی

"ازگور" نوازنده طبلِ مانگا در سال ۱۹۸۰ در آنکارا متولد شده و در دوره تحصیلات متوسطه تحت تعلیم " Gürcan Konanç" به نواختن طبل پرداخت. ازگور که فعالیتهای هنری خود را ضمن همکاری با گروههای آماتور در جشنهای دبیرستانی آغاز نمود، موزیک حرفه‌ای را نیز همزمان با تحصیل در رشته علوم فضایی دانشکده فنی دانشگاه آنکارا، با تاسیس گروه " ۷۰lik" و اجرای برنامه در اماکن تفریحی و جشنها و برگزاری کنسرتها، پیش برد. در این میان با پیوستن به گروه " Deli Gömleği" 2 آلبوم "Demo" ضبط کرده و در فستیوالهای متعددی هنرنمایی کرده و همچنین در زمینه ساخت موزیک رقص برای برخی گروههای تئاتر نیز فعالیت نشان داد. آخرین توقفگاه هنری " ازگور" در حال حاضر گروه معروف مانگا است.

افه ییلماز

و اما زمانیکه صحبت از " Turntable" در گروه مانگا می‌شود، باید از " افه یئلماز " سخن گفت. "افه" در سال ۱۹۷۹ در آنکارا متولد شده و پس از تحصیل در دبیرستان " کوکسال توپتان" و دبیرستان چانکایا، در دانشگاه " South Florida" به تحصیل در رشته کامپیوتر پرداخت. وی پس از برگشت به ترکیه نیز وارد رشته مدیریت دانشگاه آناتولی گردید. " افه " که با نواختن طبل به دنیای موسیقی وارد شده بود، سالهاست که بعنوان DJ در کنار ِ" turntable"ِ مانگا، با مهارت خود، مکمل موزیک این گروه شده‌است.

جوایز گروه مانگا

سال ۲۰۰۲:

- مقام دوم در مسابقه "Sing your Song"

-یاغمور ساری گول در سال ۲۰۰۲ شایسته دریافت جایزه بهترین موزیسین گردید

سال ۲۰۰۵:

-دریافت جایزه" POPSAV"

-انتخاب بعنوان بهترین گروه راک

-انتخاب بعنوان داشتن بهترین ویدئو

-جایزه پروانه طلایی روزنامه حریت

- چهار بار انتخاب بعنوان بهترین موزیک سال

سال ۲۰۰۶:

-جایزه صفحه طلایی برای ارائه پرفروشترین آلبوم سال

-انتخاب بعنوان بهترین گروه از سوی مجله" Our Future"

-انتخاب بعنوان بهترین گروه از سوی" Jetix TV"

-دریافت جایزه اسکار "بیاض Show" بخاطر بهترین اجرا

-دریافت جایزه فرهنگی هنری "کمال سونال" بعنوان بهترین گروه سال

-دریافت جایزه "POPSAV "بعنوان بهترین گروه راک و گروه آلترناتیو و دریافت جایزه

-بهترین "کلیپ" بخاطر ترانه " بیر کادن چیزجکسین"

سال ۲۰۰۷:

-انتخاب از سوی رادیو " بغاز ایچی" بعنوان ارائه بهترین کلیپ انیمیشن برای ترانه " یالان"

-انتخاب برای بهترین گروه و بهترین کلیپ بخاطر ترانه " بیر کادن چیزجکسین" از سوی "کانال ترک"

-جایزه بهترین گروه از سوی دانشگاه فنی ییلدز

سال ۲۰۰۹:

انتخاب بعنوان بهترین گروه هنرمند ترک از سوی کانال تلویزیونی" MTV"

چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:, :: 11:55 ::  نويسنده : علي
گجه یولجولاری
Msm-geceyolculari.jpg
 
اطلاعات هنرمند
اهل کشور ترکیه
سبک‌ها سافت راک
مدت کار ۱۹۹۳ - تاکنون
ناشر(ها) TMC
وب‌گاه http://www.geceyolculari.com

گجه یولجولاری (ترکی: Gece Yolculari، ترجمه: مسافران شب) یک گروه موسیقی در سبک ملودیک پاپ/راک (سافت راک) است که در سال ۱۹۹۳ در استانبولِ ترکیه به وجود آمد.

اعضا

آلبوم‌ها

  • Gece yolculari 2 (مسافران شب ۲) - ۲۰۰۶
درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 54
بازدید دیروز : 254
بازدید هفته : 315
بازدید ماه : 308
بازدید کل : 201096
تعداد مطالب : 1076
تعداد نظرات : 118
تعداد آنلاین : 1



ابزار نمایش عکس تصادفی